Sadettin Kırmızıyüz

Sadettin Kırmızıyüz (Zutphen, 1982) studeerde in 2007 als acteur af aan de Toneelacademie Maastricht. Hij was te zien in voorstellingen van o.a. het Nationale Toneel, mightysociety, het Zuidelijk Toneel, Noord Nederlands Toneel, Theater EA en het Onafhankelijke Toneel. Kırmızıyüz is geboren en getogen in Zutphen, maar wordt gefascineerd door het feit dat hij een migrantenkind is.

Zijn ervaringen vormen de basis van een theatraal onderzoek naar grote actuele thema’s rond multiculturaliteit, die spelen in onze samenleving. De eerste vier voorstellingen die hij maakte na zijn afstuderen (Avondland, De vader, de zoon en het heilige feest, What’s Happenin brother en Somedaymyprincewill.com) vormden een reeks over ‘hete hangijzers’ als religie, dubbele identiteit en migratie. Daarna maakte Sadettin een reeks over de Nederlandse samenleving: Hollandse Luchten. Binnen deze reeks maakte hij drie voorstellingen: Jeremia, Pandgenoten en De radicalisering van Sadettin K.

In najaar 2017 maakte hij met Trouble Man de voorstelling Kruistocht, een voorstelling gebaseerd op dat dikke boek van Thea Beckman over die kinderen die heel ver moeten lopen en die ene jongen in die moderne broek, samen met Marjolijn van Heemstra en Jetse Batelaan (Theater Artemis). In voorjaar 2018 volgde Metropolis 1, het eerste deel van vier voorstellingen die Sadettin in vier jaar tijd samen met Het Nationale Theater maakt. In 2019 volgende het tweede deel: Citizen K., die zeer goed werd ontvangen door pers en publiek en geselecteerd door het Nederlands Theater Festival als een van de beste voorstellingen van het seizoen. In seizoen 2019-2020 presenteerde Trouble Man: Lawrence of Arabia i.s.m. Marjolijn van Heemstra en DOPE i.s.m. Het Nationale Theater. De tournee van DOPE werd helaas afgebroken door de maatregelen i.v.m. het Corona virus.

In seizoen 2020-2021 komt Citizen K. terug in de theaters en maakt Sadettin samen met Het Nationale Theater de voorstelling NIEUWS.

Kırmızıyüz is een hedendaagse verteller; vanuit zijn maatschappelijk engagement en grote fascinatie voor geschiedenis en wereldliteratuur ontstaan voorstellingen die meer zijn dan egodocumenten.