‘Hoe ik me ook identificeer, ik blijf de Turk’
OneWorld kwam op bezoek bij Het Nationale Theater in Den Haag en sprak uitgebreid met Sadettin over zijn nieuwe voorstelling Citizen K.
Welke rol speelt identiteit anno 2019 in ons leven? Theatermaker Sadettin Kirmiziyüz duikt in zijn nieuwe voorstelling in de wereld van de identiteitspolitiek, en gebruikt zijn eigen ervaringen als leidraad.
“Twee weken geleden was ik in een drukke trein op zoek naar een vrije stoel. Ik vond een plekje bij twee oudere mensen, die direct vroegen of ‘ik niet ergens anders kon zitten’. Ik reageerde verbaasd en zei dat ik de hele trein al had doorzocht. ‘Er is daar nog plek’, zeiden ze, waarbij ze wezen naar een ogenschijnlijk Marokkaanse jongen. ‘Ga daar maar, dan kunnen jullie bij elkaar zitten’. Ik stond perplex. Niemand zei iets. Het eerstvolgende station ben ik uitgestapt.”
Dergelijke voorbeelden heeft theatermaker en schrijver Sadettin Kirmiziyüz (1982) in overvloed, van situaties waarin hij geconfronteerd werd met identiteit en racisme. In zijn nieuwe voorstelling neemt hij zijn publiek mee langs een chronologische opsomming van die ervaringen. Als acteur, theatermaker en artistiek leider van stichting Trouble Man maakte hij verschillende voorstellingen over identiteit, migratie en integratie. Hij was altijd al geboeid door zijn eigen identiteit als ‘migrantenkind’, geboren en getogen in Zutphen. Met de jaren zijn de voorstellingen minder luchtig, meer beladen geworden. Zo maakte hij in 2015 de voorstelling ‘De radicalisering van Sadettin K.’, waarin hij met de gedachte speelt om af te reizen naar Syrië.
Lees het complete interview op OneWorld.nl