Trouble Man lanceert HoeRadicaalBenJij.nl

Speel de quiz op onze speciale website HoeRadicaalBenJij.nl. Deze quiz is gemaakt als hulpmiddel om het gesprek over radicalisering te voeren. De website wordt uitgezet onder scholieren en studenten, zodat ze in het klaslokaal dit onderwerp bespreekbaar kunnen maken. Maar ook voor iedereen die niet meer op school zit, is de quiz interessant! Deze website en quiz werden ontwikkeld in aanvulling op de succesvolle theatervoorstelling De Radicalisering van Sadettin K.

Docent: “Deze quiz helpt om radicalisering tegen te gaan. Radicaal zijn is nu niet meer alleen negatief, extremistisch. Nu kun je je ook met mensen als Mohammed Ali associëren en iets positiefs bijdragen.

Een beladen onderwerp
Om de voorstelling van Sadettin Kirmiziyüz over radicalisering maximale impact te geven, werd in het voorjaar van 2015 besloten om een aanvullend educatief programma te ontwikkelen gericht op jongeren. Zij krijgen het meest met radicalisering te maken, maar het gesprek hierover voeren in bijvoorbeeld de klas blijkt heel lastig. Het onderwerp is te beladen. Aan de andere kant is het daarom juist zo belangrijk om er toch over te praten. Zoals één van de geïnterviewde leerlingen zei: “Dit onderwerp wordt niet besproken, terwijl het zo groot is! We maken hier gewoon onze rekensommen.

Ontmoet radicalen met verschillende overtuigingen
Om het gesprek op gang te brengen, maakten we een toegankelijke online quiz. In deel 1 maak je kennis met een aantal radicalen van verschillende overtuigingen. Je ziet korte interviewfragmenten en daarop volgt een vraag. De bedoeling is om na te denken over waar je zelf staat: wat vind je belangrijk? Wat doe je daaraan? Wat vind je van het gebruik van geweld? Dit deel van de quiz is ontwikkeld in coproductie met Paradox en Prospektor, die de interviews opnamen voor het Angry project uit 2011: www.a-n-g-r-y.nl

Voer het gesprek
Het kijken van de fragmenten is een voorbereiding op het gesprek in de klas. Voor de docent of gespreksleider is hiervoor een handleiding beschikbaar op de site. In de klas worden opnieuw filmfragmenten bekeken. Sadettin vertelt over radicalen door de eeuwen heen, waarna een vraag volgt. Bijvoorbeeld: “Napoleon zette op grote schaal propaganda in. Hoe maken radicalen van nu propaganda voor zichzelf?” Tot slot volgen 1 op 1 interviews tussen de leerlingen. Zij vragen elkaar wat ze belangrijk vinden en wat ze daaraan doen. De docent inventariseert al deze idealen, en geeft mogelijk vervolg aan dit gesprek door daar met de klas iets mee te doen.

Goed ontvangen bij docenten en leerlingen
De quiz is met een aantal docenten en leerlingen getest in verschillende steden en zeer goed ontvangen. Leerling: “Weet je wat gek is, bij ‘radicaal’ dacht ik meteen aan de Islam. En ik ben zelf Moslim! Maar nu heb ik een bredere blik. Ik wist dat allemaal niet, van Aletta Jacobs en zo.” Een andere leerling zei: “Als ik 1 tip mag geven: goed promoten zodat iedereen dit gaat doen.”

Nieuwsgierig? Doe de quiz op www.HoeRadicaalBenJij.nl

De ontwikkeling van www.hoeradicaalbenjij.nl is mogelijk gemaakt door: The Art of Impact, Fonds 21.

Meer nieuws

Lawrence in de klas

Vorig jaar maakten wij i.s.m. Marjolijn van Heemstra de voorstelling ‘Lawrence of Arabia: 27 scènes die nog misten in de film’. Wij nodigden docenten uit om de voorstelling te bezoeken… lees verder ▸

Corona Update

Vanaf woensdag 14 oktober gelden nieuwe coronamaatregelen. Premier Rutte en minister De Jonge maakten bekend dat de maximale groepsgrootte in openbare ruimtes wordt teruggebracht naar 30 personen en er geen…

lees verder ▸

Sadettin in De Makers Podcast

Dide Vonk sprak uitgebreid met Sadettin in De Makers Podcast. Dé podcast voor makers, artiesten en liefhebbers over leven & ondernemen in kunst en cultuur. De aflevering met Sadettin staat…

lees verder ▸